ReDescoperă Planeta Albastră (în cinci zile de vacanță) I

12118848_502081986633980_6626165667004806012_n
Modulele lunii Februarie
2018-01-29
planeta

Acum sute de milioane de ani, când formele de viață au început să cucerească mediul terestru, Pământul era un singur continent imens. Trecerea către felul în care ne este nouă cunoscut acum, s-a realizat treptat și nu a fost lipsită de evenimente catastrofice. În prezent, modificări asupra climei și a felului în care arată masa de uscat încă se produc. Fie că este vorba de erupții vulcanice, alunecări de teren, cutremure sau schimbări datorate acțiunii omului, cum ar fi pășunatul excesiv sau introducerea de specii invazive, habitatele se află într-un continuu proces de modificare și căutare a echilibrului pentru a susține viața.

Ne-am petrecut săptămâna de vacanță intersemestrială încercând să înțelegem mai bine câteva dintre habitatele cele mai spectaculoase. Am explorat pe rând zona polară, pădurile ecuatoriale, deșerturile calde și diversitatea de medii acvatice.

Ne-am dorit ca această experiență să fie pentru copii nu doar informativă, ci și creativă, motiv pentru care am construit o dioramă care să prezinte câteva din elementele specifice fiecărui habitat, dar și să testăm fenomenele naturale.

Am început săptămâna cu un joc de cunoaștere. Fie că sunt însoțiți de prieteni sau vin singuri este foarte important ca timpul petrecut în hub să ofere tuturor posibilitatea de a-și face prieteni noi – mai ales atunci când urmează să-și petreacă împreună aproape toată vacanța. Unul dintre jocurile noastre preferate, care s-a potrivit foarte bine temei a fost „Prenume-Animal”. Fiecare copil se prezintă și numește un animal al cărui nume începe cu prima literă a prenumelui. Unele litere sunt mai dificile sau așa par la început, pentru că se dovedește a fi o provocare pe care o îmbrățișează rapid cu toții, în încercarea de a găsi de fiecare dată un animal nou și neașteptat.

Pornind de la această bază am construit o discuție despre natură, experiențele noastre, ce am vrea să învățăm, curiozități pe care să le împărtășim cu ceilalți. Apoi am grupat animale în funcție de climatul în care trăiesc și am analizat diferitele lor adaptări la mediu. Ne-am jucat „Pradă-Prădător” pentru a învăța despre lanțurile trofice.

Am avut bineînțeles pauză de masă și nu am uitat să fim mereu hidratați.

În a doua parte a zilei am început să ne construim diorama și am stabilit câte habitate vom reprezenta.

Marți a început cu un alt joc de cunoaștere. De data aceasta am numit animalul nostru preferat. Printre ele s-au numărat și câteva care trăiesc în zona polară – beluga, pinguinul, foca. Am discutat despre ce le face speciale și cum arată mediul lor. Apoi am realizat propria zăpada artificială din bicarbonat de sodiu și spumă de ras.

Cum nu a nins foarte mult nici iarna asta, copiii au fost încântați de zăpada creată. Am descoperit și mai multe animale polare – ursul, bufnița, vulpea le erau destul de cunoscute, dar și unul destul de necunoscut: narvalul.

Am urmărit cum se formează un fulg de zăpadă și apoi am construit modelul nostru de zonă polară. Câțiva dintre copii au sesizat de la început că avem un pinguin și un urs polar și că cele două specii nu conviețuiesc. Am discutat despre extincția Marelui Pinguin Nordic, o specie de pinguin care a dispărut acum mai bine de 150 de ani. Și am descoperit cum reușesc pinguinii în ciuda faptului că le place să stea foarte mult în apă, să-și mențină penele uscate, chiar și la cele mai mici temperaturi, printr-un experiment simplu cu culori cerate și evident apă.

…..

Vom reveni cu detalii legate de celelalte zile în partea a II-a a acestui articol, în curând.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *